Ny fagartikkel publisert i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse
Institutt for Anvendt Atferdsanalyse (IAA) gratulerer Søren Skår med publisering av sin første fagfellevurderte artikkel i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA).
Artikkelen, med tittelen «PAS og ABA: En faglig kommentar om forskjellene mellom en forståelsesmodell og en vitenskap», belyser et tema som har skapt betydelig debatt i norske fagmiljøer de siste årene.
Gjennom en grundig drøfting viser Skår hvordan positiv atferdsstøtte (PAS) og anvendt atferdsanalyse (ABA) ofte blir fremstilt som likeverdige eller overlappende tilnærminger, til tross for at de bygger på fundamentalt ulike vitenskapelige prinsipper.
“En utfordring mange atferdsanalytikere støter på i faglig drøfting av PAS, er at det i praksis velges bort sentrale læringsmekanismer – som respondent ekstinksjon, operant ekstinksjon og negativ forsterkning – til tross for at forskning på naturlig utvikling tilsier at atferd formes av mange flere læringsmekanismer (Rossiter, 2022). Man kan ikke velge bort flere sentrale læringsmekanismer uten å samtidig avgrense hvem og hvordan man kan hjelpe, og for hvilke problemstillinger”, skriver Skår (s. 191)
I artikkelen utforskes forskjellen mellom ABA og PAS på en måte som inviterer til faglig dialog. Der PAS først og fremst fremhever verdier, samarbeid og livskvalitet som ramme for tjenesteyting, beskriver ABA de vitenskapelige prinsippene som ligger til grunn for hvordan slik endring faktisk kan måles, forstås og dokumenteres.
«Når PAS og ABA omtales som likeverdige alternativer, kan det skape uklarhet om hva som faktisk er vitenskapelig kunnskap og hva som er verdimessige prinsipper for praksis. Målet med artikkelen er å bidra til en tydeligere faglig samtale om dette,» skriver Skår.
“En ytterligere utfordring i diskusjonen om PAS og ABA er hvordan PAS ofte fremstår som en kontrastmodell til ABA – som noe nytt, mer verdibasert og mindre inngripende. Dette inntrykket styrkes av hvordan PAS presenteres i offentlige dokumenter og faglige diskusjoner, men det samsvarer dårlig med historisk og faglig forankring. De komponentene i PAS som trekkes frem som særpreg – personsentrering, sosial validitet, og forebyggende tilnærming – har lenge vært en del av ABA, både i teori og praksis (Funk & Axelrod, 2013; Baer et al., 1968)” (s. 193)
Dette poenget illustrerer artikkelens hovedanliggende: å bidra til historisk og begrepsmessig presisjon i et felt der faglige tradisjoner noen ganger blandes sammen.
Ved å vise til både klassiske og nyere kilder understreker Skår hvordan sentrale verdier som personsentrering, sosial validitet og forebygging ikke står i motsetning til ABA, men tvert imot har vært integrerte deler av den anvendte atferdsanalysen siden 1960-tallet.
Faglig tilhørighet og inspirasjon
Artikkelen er skrevet på fritiden, og Søren har valgt å knytte sin faglige tilhørighet til IAA – et miljø han samarbeider tett med. Vi ved IAA er stolte av å være omgitt av fagpersoner som bidrar aktivt til faglig utvikling, formidling og refleksjon.
Sørens publikasjon illustrerer nettopp det vi ønsker å fremme: et sterkt vitenskapelig grunnlag, åpen faglig dialog og tydelige begreper i møte med komplekse praksisfelt.
Om forfatteren
Søren Skår er psykolog ved Habiliteringstjenesten for voksne (HAVO) ved Helse Stavanger HF, der han arbeider med utredning, veiledning og tiltak for voksne med utviklingsforstyrrelser og sammensatte behov.
Han har tidligere arbeidet i flere år ved Institutt for Anvendt Atferdsanalyse (IAA), og er i dag styremedlem i IAA. Gjennom internundervisninger og faglige bidrag bidrar han fortsatt aktivt til kompetanseheving ved instituttet.
Søren har en særlig interesse for anvendt atferdsanalyse, tidlig intervensjon og fagformidling, og kombinerer klinisk erfaring med et tydelig engasjement for faglig presisjon og vitenskapelig praksis.
Les artikkelen
📖 Du kan lese hele artikkelen i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse her: