Studenter ved IAA
Studentpraksis hos IAA – en variert, lærerik og verdifull arena
Institutt for Anvendt Atferdsanalyse (IAA) har siden 2007 vært praksisplass for studenter innen helse- og sosialfaglige utdanninger. Vi har hatt gleden av å samarbeide med Universitetet i Stavanger (UiS), VID, samt Erasmus-universiteter i Hellas og Tyskland. Studentene har hovedsakelig kommet fra barnevernspedagog-, vernepleier-, sosionom- og psykologistudier.
IAA er en praksisplass med faglig tyngde og tydelig profil. Hos oss får studentene møte en sammensatt brukergruppe og en praksisnær innføring i anvendt atferdsanalyse – både som metode og som verdisett. Vår tilnærming kjennetegnes av systematikk, tverrfaglig samarbeid og fokus på konkret kompetanse i møte med barn, unge og voksne med sammensatte oppfølgingsbehov.
Læring i begge retninger
Å være praksissted er ikke bare et bidrag til utdanning – det er også en berikelse for oss som fagmiljø. Vi setter stor pris på å kunne veilede studenter direkte i praksis. Det er i dette arbeidet, side om side, at vi får formidlet hva anvendt atferdsanalyse virkelig innebærer – ikke bare som metode, men som en sensitiv, tilpasningsdyktig og menneskelig tilnærming til endring.
Studentene stiller gode spørsmål og ser med friske øyne på praksis. Det utfordrer oss til å tydeliggjøre det vi gjør – til å sette ord på prinsipper, valg og vurderinger vi kanskje ellers ikke ville gjort. Det forsterker vår egen refleksjon og holder fagmiljøet levende.
Å arbeide med atferd er aldri mekanisk. Det er en dynamisk dans mellom to eller flere personer, mellom teori og praksis. Når vi inviterer studenter inn i dette rommet, får vi anledning til å vise frem kompleksiteten i det å forstå og forme atferd i møte med ekte mennesker, i ekte livssituasjoner. Det er både faglig og menneskelig givende – og det styrker IAAs rolle som brobygger mellom akademia og praksisfelt.
Et bredt spekter av erfaringer
Studentene deltar i et mangfold av aktiviteter – både internt i IAA og ute i samarbeid med andre instanser. De får erfaring med direkte arbeid med brukere under tett veiledning, særtrening, miljøarbeid, programutforming, kartlegging, registrering, dataanalyser og samarbeid med foreldre og pårørende. I tillegg deltar de i møter og samarbeid med instanser som HABU, PPT, BUP og barnevernstjenesten. De får også prøve seg i hjemmebesøk og ekstern veiledning.
Gjennom hele praksisperioden får studentene tilgang til en digital mappe med eksempler på treningsprogrammer, artikler og faglitteratur. De deltar på IAAs internundervisning, får egne undervisningsøkter i atferdsanalyse og inviteres til faglige samlinger. Vi legger til rette for at studentene skal observere og delta i så mange oppdrag som mulig.
Studentene gir gjennomgående svært positive tilbakemeldinger på praksisoppholdet ved IAA. Mange trekker frem den store variasjonen i oppgaver, bredden i erfaringene og hvor lærerikt det er å få tett, praktisk veiledning. De opplever at praksisen gir konkret innsikt i hvordan fag møter virkelighet – og at de får brukt kunnskapen sin på en meningsfull måte.
Vi har hatt en fantastisk tid i praksis hos IAA. Vi har fått mulighet til å øke vår relasjon- og kommunikasjons kompetanse, samt fått mulighet til å sette oss inn i atferdsanalysens metode. Det er en metode vi ikke har hatt kjennskap til før, men som vi er glad for at vi har blitt introdusert til. Vi er utrolig imponert over utvikling og egenskaper IAA fremmer hos bruker, samt veiledningen personalet har gitt oss studenter. Vi har blitt kastet ut i utfordringer men i trygge rammer, som har ført til god selvstendighet og mestring.
Ine og celine
Vi har blitt kjent med en brukergruppe vi selv ikke har hatt så mye erfaring med, men er blitt veldig glad i og vi begge kan tenke oss å jobbe videre med en slik brukergruppe, samt metoden. Vi har fått følelsen av å være en del av et felleskap som jobber målrettet i et godt samarbeid og vi kommer til å ta med oss masse god kunnskap og erfaringer videre i vår studietid.
Fra praksis til fast jobb
Et tydelig resultat av IAAs praksissatsing er rekruttering: Flere av våre nåværende ansatte startet som studenter hos oss. Når vi investerer tid og kompetanse i studentene, opplever vi at de utvikler seg til verdifulle ressurser – med innsikt i våre metoder, verdier og arbeidsform. Mange beskriver det som å være “utdannet i IAA”, selv om det selvsagt skjer i tett samspill med det solide faggrunnlaget utdanningsinstitusjonene gir.
For oss er dette også et faglig standpunkt: Vi tror på tett veiledning med sterk faglig forankring. Kort vei mellom teori og praksis gjør det mulig å utvikle gode klinikere og dyktige atferdsanalytikere.
Samarbeid med utdanningsinstitusjoner
Samarbeidet med universitetene er strukturert og forutsigbart. UiS tilbyr egne kursdager for veiledere i forkant av praksis, og det gjennomføres både midtveis- og sluttevalueringer i samarbeid med faglærere.
IAA har også bidratt til undervisning ved universitetene. Psykologspesialist Jens Erik Skår har over flere år blitt invitert til å forelese for bachelorstudenter om anvendt atferdsanalyse, klinisk praksis og diagnoser. Vi ønsker å bidra til mer av dette. Våre ansatte og samarbeidspartnere har kompetanse til å undervise på universitetsnivå innen pedagogikk, psykologi og organisering av tjenester i kommuner og helseregioner.
Brobyggerrollen og samfunnsoppdraget
Universitetene utdanner morgendagens fagpersoner i helse- og sosialtjenestene. Samtidig vet vi at mange studenter får lite kjennskap til evidensbaserte former for pedagogikk og psykologi, og for lite praktisk erfaring i arbeid med faktiske brukere. Her ønsker IAA å bidra. Vi gir studentene en bred, praksisnær og analytisk orientert introduksjon til et felt de ellers kunne møtt langt senere i karrieren.
IAA ser det som et viktig samfunnsoppdrag å gi studenter innsikt i hvordan barn, unge og voksne med store behov møter tjenesteapparatet – og hvordan god praksis kan utgjøre en forskjell.
Veien videre
IAA har et sterkt ønske om å videreutvikle samarbeidet med utdanningsinstitusjoner i årene som kommer. Vi ønsker tettere og mer strukturert dialog med universitetene, og håper at tiltak som dette nettsideinnlegget kan bidra til å synliggjøre IAA som en faglig solid og relevant samarbeidspartner. Spesielt følger vi med på utviklingen av et mulig profesjonsstudium i psykologi ved Universitetet i Stavanger, hvor vi håper å kunne bidra med vår erfaring og faglige profil. I tillegg ønsker vi å styrke vår faglige stemme gjennom å skrive mer, forelese oftere på konferanser og publisere innen våre kjerneområder. Alt dette vil kunne legge til rette for et enda tettere og mer gjensidig utbytterikt samarbeid med akademia.
IAA har et tydelig ønske om å fortsette å bidra til utdanning, faglig utvikling og rekruttering i årene som kommer. Vi vet at praksis ikke bare former studentene – den former også oss.